دور نمای کمیته نظارت کنترول کیفیت زعفران در ولایت هرات

دور نمای کمیته نظارت کنترول کیفیت زعفران در ولایت هرات

خلاصه:   هر فعالیت نیاز به رهنمائی و کنترول در مسیر رشد و انکشاف دارد. فعالیت های چند سال اخیر  دهقانان و دست اندرکاران کشت، پروسس و مارکتینگ زعفران که جز اقلام بدیل معیشت و از نگاه اقتصادی و صنعتی با ارزش است، ایجاب می نماید تا در تنظیم امور اقتصادی و اجتماعی آن دولت پالیسی تنظیم و کنترول را داشته باشد تا این شغل در ارتقا عاید ملی و کاریابی  برای مردم زمینه و فرصت خوب کار و اشتغال زائی باشد.

   از این رو مقام ولایت هرات و ریاست محترم زراعت و آبیاری این ولا با همکاری دفتر محترم انکشافی سنائی گام اول را در راستائی  ایجاد کمیتۀ کنترول کیفیت زعفران بر دارد که به اساس مصوبۀ 32 مورخ15/8/1391 شورای محترم وزیران جمهوری افغانستان  طرزالعمل کمیتۀ کنترول کیفیت زعفران در ولایت هرات با منظوری مقام محترم وزارت زراعت و آبیاری جایگاه قانونی اش را پیدا و در آن بخش های مسلکی و نظارتی فعلاً ایجاد و آغاز به کار نموده است.

     دور نمائی نظارتی این کمیته با صلاحیت های متن طرزالعمل و مصوبۀ متذکرۀ شورای محترم وزیران  از طریق فارمت های تحلیلی برای جلوگیری از تخطی ها راهکار های علمی و مسلکی را پیشکش و برای متخطی های عمدی مطابق قوانین افغانستان از مراجع عدلی و قضائی خواهان مجازات می شود که امید واریم به آن سرحد نرسیده و با تطبیق نورم های ترتیب شدۀ وزارت های محترم زراعت و آبیاری و تجارت و صنایع بخش نظارتی کمیتۀ کنترول کیفیت زعفران به حیث یک پایگاه قانونمند نقش کلیدی در راستائی  بهبود کنترول کیفیت زعفران اعم از کشت، پروسس و بازار یابی با نورم ها و استندرد های قبول شده با هماهنگی مراجع علمی و اجرائیوی بر دارد  تا خدمتی باشد برای انکشاف ملی و توسعۀ کاریابی به این نبات و سایر نباتات طبی و صنعتی افغانستان در سال های ما بعد.

        مقدمه: کشور عزیز ما افغانستان جزء مناطق خشک جهان بوده که خشکسالی های مکرر همراه با کمبود آب ، یکی از موانع عمده انکشاف زراعتی و مالداری به حساب می آید ، لذا ضرورت دارد تا جهت کم نمودن اثرات سوء خشکسالی، پیشگیری از خسارت مالی به دهاقین و بلند بردن عایدات سکتور زراعت در کنار کشت نباتات مروجه، نباتات دیگری که تحمل شرائط خشک اقلیمی افغانستان را داشته باشد نیز معرفی و ترویج گردد؛ تجارب چند سال گذشته نشان داده که زعفران می تواند یکی ازین نباتات ارزشمند باشد.   در افغانستان سابقۀ زعفران به 2000 سال می رسد، هر چند که عدۀ معتقدند افغانستان از جمله مناطق جهان محسوب می گردد که زعفران از آن منشاء گرفته است؛ زیرا این نبات  به شکل خود رو و بومی در کشور هم دیده شده است.

      هدف: ایجاد زمینۀ بهتر کاری برای فعالیت های زعفران کاران با روش های مورد قبول و مسلکی، ایجاد فرهنگ نورم سازی در جریان پروسس و تقویۀ صادرات زعفران نیاز دارد تا در همه امور مربوط به زعفران کنترول نظارتی غرض تقویۀ دست اندر کاران و جلوگیری از پائین بودن کیفیت پیاز و تضعیف کشت و برداشت زعفران، آلودگی در جریان پروسس و ممانعت ازجعل و تقلب  در حین مارکتینگ هدف کلی نظارتی کمیته می باشد.

چرا نظارت؟:  بنابر تحقیقات متخصصین داخلی و خارجی  اقلیم برخی مناطق کشور ما به خصوص هرات برای کشت و برداشت نبات زعفران مناسب است و حاصلات قناعت بخش دارد و هم مارکت خوب برای متقاضیان جهانی این زعفران دارد.

   اینجاست که مدیریت کشت، برداشت و عرضۀ زعفران باید متوجه تثبیت جایگاه و تقویۀ کیفیت محصول زعفران باشیم؛ زیرا از اینکه زَعفِران یک نبات طبی و صنعتی است لذا تقاضا کنندگان زیادی در سطح جهانی دارد؛ این محصول حدوداً  سالانه 230 تن در جهان تولید دارد که افغانستان از جمله کشور های  تولید کننده و صادر کنندۀ آن برای خود و مارکت جهانی است که از این مدرک عاید خوبی نصیب مردم افغانستان شده می تواند و هم در خود کفائی مردم  در کشت، برداشت، پروسس و فروش آن به خصوص در ساحات هوا معتدل و کم آب موثر است. بهترین نوع زعفران، زعفرانی است که رشته‌ای نخ سرخ است که پایین آن سفید و نیمه بالای آن است.

       زعفران که  به حیث مواد خوراکه و به حیث محصول خوبی  در طب  استفاده می شود به عنوان آرام بخش، اشتها آور و مقوی معده استفاده می‌شود. در کشور آلمان زعفران به عنوان آرام بخش، تداوی درد معده و شکم ونفس تنگی مصرف می‌شود. زعفران بدلیل رنگ شادی که دارد در محصولات غذائی باعث طعم و بوی نشاط انسان مورد استفاده قرار می گیرد.  مهم ترین ترکیبات موجود در زعفران شامل ترکیبات زرد رنگ که به خوبی در آب محلول اند (مشتقات کروستین)، ترکیبات تلخ از جمله پیکروکروسین که به خصوص مقوی معده می‌باشند، مواد معطر (اسانس) که مهم ترین ترکیب آن سافرانال می‌باشد که گاهی تا ۱ فیصد  زعفران را تشکیل می‌دهد، روغن ثابت به میزان حداکثر ۱۰ فیصد ، رطوبت حدود ۱۳ـ۱۰  فیصد  و ترکیبات معدنی حدود ۵ فیصد  می‌باشد. محل زعفران باید دور از نور و رطوبت باشد .

         بهتر است نگهداری زعفران در ظرف شیشه ای یا فلزی در بسته بوده و در حرارت معتدل نگهداری شود؛ مواد معطر زعفران قابل تبخیر شدن است در صورت نگهداری نامناسب ، به مرور زمان اسانس آن تبخیر شده و از اثرات طبی و طعم و مزه ی آن کاسته می شود و مرغوبیت آن از دست می رود و نباید بنابر معطر بودن آن در دراز مدت به شکل پودر نگهداری کنیم.

     چون زعفران بسیار گران قیمت می‌باشد، از قدیم معامله گران تلقب و جعل کار در آن دستکاری می‌کردند و مجازات تقلب در زعفران گاهی حکم اعدام داشته‌است. مهم ترین تقلبی که به عنوان زعفران صورت می‌گیرد گل رنگ می‌باشد که شباهتی به زعفران دارد و می‌تواند ایجاد رنگ زرد کند.گاهی برای اضافه شدن وزن به آن روغن و عسل اسپری می‌کنند و حتی تار های سرخی گوشت گاو به آن اضافه شده است.

بخش های شامل نظارت: 

      الف :  برای تنظیم موارد فوق، علاوه از آموزش و تعلیمات مسلکی نیاز به  اقدامات کمیتۀ نظارت در بخش پروسس کشت و برداشت زعفران از  جریان آبیاری،  تثبیت نوع خاک، کود دهی، خشاوه کردن، مبارزه با آفات و امراض نباتی، جمع آوری علف های هرزه، سورت بندی پیاز، محل نگهداری پیاز، نوع انتقال پیاز و سایر عملیات داشت مزرعه وزمان گل گیری و هم پروسس آن که شامل چیدن، خشک کردن، سورت بندی، تثبیت مرغوبیت، واستفاده از نورم ها در بسته بندی ها در عرصۀ پالیسی حمایت و ترویج کشت زعفران دارد  که مطابق  مصوبۀ 32 مورخ15/8/1391 شورای محترم وزیران جمهوری اسلامی افغانستان وزارت زراعت و آبیاری  وظیفۀ تطبیق و نظارت پالیسی حمایت و ترویج کشت زعفران را درسراسر کشور به عهده داشته که طبق طرزالعمل ترتیب شدۀ ولایت هرات و منظوری محترم وزیر زراعت و آبیاری افغانستان قابل تطبیق است.

     ب : در قسمت بازار یابی محصولات زعفران مطابق مصوبۀ 32 مورخ15/8/1391 شورای محترم وزیران جمهوری افغانستان وزارت تجارت و صنایع مکلف به تطبیق آن است که برای نظارت آن باید وزارت محترم تجارت و صنایع در عرصه های ذیل تدابیر لازم اتخاذ نمایند:

-       تنظیم شرکت ها و اتحادیه های عرضه کننده زعفران؛

-       زمینه سازی استفاده از زعفران در فابریکه های غذائی و دوا سازی؛

-       آماده سازی لابراتوار های تشخیص کیفیت زعفران برای صادرات؛

-       همکاری با گمرکات در جلوگیری از تورید زعفران بی کیفیت به داخل کشور؛

-       ممانعت از صدور زعفران بی کیفیت به مارکت جهانی؛

-       توسعۀ اشتهارات از کیفیت زعفران افغانی؛

-       گرفتن مجوز نورم و استندرد های جهانی برای عرضۀ زعفران با کیفیت؛ 

-       ایجاد سیستم قرانطین در سرحدات با همکاری وزارت محترم زراعت و آبیاری؛

-       ایجاد علامت تجارتی برای زعفران  افغانستان؛

    همچنان برای انکشاف  زعفران در داخل کشور همه ارگان ها در موارد مربوطه می توانند، نقش داشته باشند.

   اجراات کمیته نظارتی:

    بعد از تنظیم این بخش ها  نیاز به نظارت از تطبیق آن است ، زیرا وظیفۀ نظارت کننده مشاهدات عینی از فعالیت های مربوطه است که مطابق پلان ها و طرزالعمل ها آیا تطبیق می گردد یا خیر؟

  کمیتۀ کنترول و نظارت  از فعالیت های زعفران که شامل بخش پالیسی حمایت و ترویج کشت زعفران ( زراعت) وبازار یابی  محصولات زعفران ( تجارت ) می گردد، در دو بخش بر اساس پلان کاری سالانۀ خویش وظیفه اجرا کرده می تواند :

-       موارد سازماندهی : برای این بخش فارمت های نظارتی ترتیب می گردد که خلا های فعالیت های در عرصۀ پالیسی کشت و مارکتینگ با مطابقت به طرزالعمل های کاری به دست اندرکاران رهنمائی می شود.

-       موارد  تخنیکی: در این بخش فارمت های نظارتی بعد از تحلیل به ارگان های مربوطه سپرده می شود و از تخطی های کاری که در بخش های زراعتی و تجارتی از دست اندر کاران زعفران مشاهده می گردد، قانوناً تحلیل های نظارتی به منابع اجرائیوی تذکر داده می شود  و این کار تا سرحد معرفی شان به ارگان های عدلی و قضائی در بر خواهد گرفت.

در  مورد اطمینان از کیفیت زعفران کمیتۀ نظارتی موارد آتی را در جریان فعالیت خویش طبق نورم های قبول شده در نظر می گیرد:

-       تست قدرت رنگی وارزیابی میزان كروسین ،سافرانال و پیكروكروسین؛

-       تست رنگ (استخراج و تشخیص رنگ های افزودنی)؛

-       رطوبت؛

-       خاكستر عمومی؛

-       خاکستر نامحلول در اسید؛

-       میزان مواد خارجی مربوط به محیط و بقایای گل؛

-       عصاره محلول در آب سرد؛

-       مرغوبیت؛

-       مواد غذائی؛

-       فایبر خام.

           از آنجا كه نظارت در  رشته علمى و حيطه کاری بخش زعفران ، كنترول آگاهانه امور کاری زعفران با عقلانيت در ديدن، تجزيه،  تحليل و تشخيص صحيح می باشد،  باید کمیتۀ نظارتی دارای صلاحیت های کاری مشخص باشد؛ این حرکت و فعالیت نیاز به یک پلان هماهنگ و مشترک با جوانب ذیدخل و صلاحیت های کاری دارد که منتج به عملکرد های علمی و عملی در کنترول کمی و کیفی زعفران در یک چهار چوب قانونی گردد تا  چگونه باید به حل مشکل زعفران (مشروط به تصویب طرح جامع زعفران)نایل آمد.

پیشنهادات:

برای اجرائی این برنامه و تداوم کار کمیتۀ نظارتی زعفران لازم است تا موارد آتی در نظر گرفته شود:

-        دسترسی به  لابراتوار کنترول کیفیت زعفران؛

-        تقویۀ روحیۀ هماهنگی با ریاست های، پوهنتون، صحت عامه، زراعت، تجارت، گمرک و ارگان های عدلی و قضائی منجمله پولیس در امور مربوط به فعالیت  های تولیدی و تجارتی زعفران؛

-       تقویۀگروپ های نظارتی با صلاحیت در هر دو بخش اعم از تجارتی و زراعتی؛

-       ایجاد سیستم واحد معلومات دهی با مرکزیت واحد؛

-        زمینه سازی برای تعمیم تجارب تیم نظارتی در سایر کشور های موفق در عرصۀ نظارت زعفران ( البته رقابت منفی در کشت و صادرات با ما نداشته باشد.) اند.

نتیجه: 

 برای تقویۀ محصولات زعفران  و بازار یابی ما می توانیم از طریق  تیم نظارتی مشترک و هماهنگ زمینه را برای شفافیت در تهیۀ محصول با کیفیت زعفران و تقدیم  آن به بازار،  برنامه های نظارتی را افزایش داد  و این امر موجب جلب مشتری های بیشترو کسب عاید زیاد تر برای متقاضیان و عرضه کننده گان این محصول مفید  برای همگان می گردد و از طرفی زمینه برای مبارزه با مواد مخدر و ترویج انواع دیگر محصولات طبی و صنعتی مساعد می سازد.

 انجینیر وکیل احمد بارک

کارشناس مقام ولایت هرات


نیاز دره چشمه اوبه به مدیریت سالم               

نیاز دره چشمه اوبه به مدیریت سالم

  هنوز آفتاب از طرف شرق شهر هرات طلوع نکرده بود که ذریعه یک عراده موتر به طرف شرق ولایت هرات حرکت کردیم تا از مناظر طبیعت  با جوش و خروش آن لذت برده و افسردگی روحی و کاری را برطرف کنیم .

   بعد از رسیدن به حومه باغ شیدایی ناگهان موتر تکان خورد ؛ متوجه شدم که موتر  به سرک خامه مسیرش تغیر داد. سرک خامه به طول 110 کیلو متر ما را به سرک قیر ریزی شده سرک ولسوالی اوبه رساند. در  اولین فرصت  با جمعی از اهالی آن ولسوالی در حالیکه محترم ملیار کاکر ولسوال اوبه اشتراک داشت،  صبحت های دوستانه داشتیم تا ضمن تفریح  با وضعیت مردم متدین این ولسوالی  آشنا شویم .

   آنچه ما را با مردم بیشتر پیوند داد، حس وطن دوستی شان بود  و چون ولسوالی اوبه با داشتن مناظر طبیعی منجمله دره چشمه، جنگلات فراوان ، علفچر های نباتات طبی و حیوانات وحش و پرنده گان  بومی و مهاجر به صنعت توریزم و طبابت افغانستان عواید بزرگی به بار می آورد، پس یکی از راه های تامین معیشت مردم  ولسوالی همین منابع طبیعی  تامین کرده می تواند و از جانبی انتقال برق بند سلما انشاالله در آینده نزدیک  به بدیل انرژی ساحه مفید  می باشدکه این یکی از روش های حفاظت بته ها و اشجار به شکل دوامدار و موثر آن می باشد.

    به باور یک تن  بزرگان ولسوالی اوبه : اگر ما از جنگلات ، علفچر ها  و چشمه های دو گانه آب گرم استفاده معقول نمائیم ، سالانه به طور اوسط هر فامیل 30 هزار افغانی   عاید خواهند کرد.

   مگر این تفکر به حقیقت می پیوندد؟ وقتی بعد از سپری نمودن 11 کیلو متر راه خامه داخل دره بزرگی که به چشمه اوبه معروف است ،شدیم دریافتیم که پاسخ دادن به سوال به مدیریت سالم  در احیا  ساحه و همت مسئولین نیاز بیشتر دارد.

   عبدالواسع یوسف زاده مسئول اتحادیه جوانان آن ولسوالی در مورد چنین عقیده دارد: قریب به ده هزار نهال این ساحه که سال های قبل توسط مستاجر ساحه غرس شده بود ، در حال خشک شدن است . به عوض احیا علفچر ها و قرانطین ساحه به منظور توسعه فضا سبز چشمه اوبه ، به فکر جمع آوری پول برای خود اند و اگر دقت شود دره کوهیان که قبلا به اجاره داده شده بود و علفچر های آن از بین رفته ، امروز به مخروبه که باعث سیلاب های مدهش گردیده ، مبدل شده و این ساحه که سال های قبل به خون جگر آب داده شده بود ، امسال با این وضعیت بی سر و سامان علفچر ها به اجاره داده می شود  و این هم باعث تباهی اهالی اطراف چشمه و عدم حفظ مناظر  طبیعی و بی توجی در انکشاف پایدار  منابع طبیعی می گردد.

   عدم دقت  در استفاده  معقول ازچشمه اول آب گرم در حمام نوساخت ، بی توجهی در استحکام و مراقبت تعمیر جدید هوتل چشمه ، پراکنده بودن زباله ها  در اطراف ، عدم موجودیت سطل جمع آوری کثافات ، عدم مراقبت  در احیا فضا سبز، به هدر رفتن آب چشمه دوم و سایر چشم دید ها به توجه شخص شاروال ولسوالی اوبه وابسته است.

   عبدالبصیر رشیدی شاروال ولسوالی اوبه در مورد وضعیت ساحه  با استفاده از چهل و پنج هزار افغانی اجاره ساحه چشمه یاد آور شد: منبعد سعی داریم تا از خشک شدن درختان جلو گیری کنیم .

   در این حال تعداد زیادی از مردان و زنان که برای تفریح به ساحه اطراف چشمه آماده بودند،  از بی توجهی شاروالی و مسئولین حفاظت دره بزرگ چشمه شاکی بودند.

  گفتنیست که فعلاٌ از یک چشمه در  غسل کردن به حمام های نمره استفاده می شود و اگر در هر دقیقه یک متر مکعب آب از هر چشمه  سرازیر می شود  و استفاده معقول صورت  گیرد نه تنها  نمره ها ازدیاد خواهد یافت ، بلکه به بلند ترین قله  و تپه ساحات دره  چشمه اوبه هیچ انسانی ، حیوانی  و نباتی نباید احساس کم آبی کنند که اکنون سخت نیاز به آب دارند.

   آیا مسئولین می توانند چنین مدیریت استفاده معقول از منابع طبیعی که جز لاینفک محیط زیست شان می باشد، با درنظر داشت امکانات فراوان ساحوی  ایجاد نمایند؟

تهیه و نگارش: انجینیر وکیل احمد «بارک»

هرات نیاز به مدیریت سالم زباله ها دارد

  هرات نیاز به مدیریت سالم زباله ها دارد

  طوریکه آگاهی دارید از چهار سال بدین سو محل دفن زباله های شهری را از شمال شهر به جنوب شهر انتقال داده شده است؛ با وجود رهنمائی های مسلکی به مسوولین شاروالی هرات در مدیریت سالم زباله ها کدام تغیری رونما نگردیده و همه روزه ده ها تن زباله بدون تفکیک در ساحۀ 25 کیلو متری شهر در بین تپه های پشت کوه ملا یاسین ولسوالی گذره تخلیه و هیچ نوع مدیریت زباله از طرف ریاست شاروالی هرات و سایر مراجع به شمول قوای خارجی مستقر در هرات مد نظر گرفته نمی شود که این امر عواقب خرابی را در بر دارد.

مشکلات: ارزیابی های ساحوی نشان می دهد که:

- قرار داد های قوای خارجی با افراد آن محل در جهت تخلیه وجود دارد که این مواد بعضاً در مارکت دوباره عرضه می گردد و یا اینکه در هوائی آزاد تخلیه می شوند؛

- عدۀ زیادی از افراد بومی محل بدون در نظر داشت سلامت خود و جامعه به جمع آوری و تهدید مسوولین که در تخلیۀ این زباله ها سهم می گیرند، اقدام می کنند؛

- افراد محل یک تهدید امنیتی برای عموم تخلیه کننده گان اند؛

- آب های زیر زمین به خصوص شهرک صنعتی آلودگی این مواد را می چیشند؛

- در موسم بارندگی این مواد به طرف قرای زیارتجاه، مرغاب چهاربرجک ولسوالی گذره سرازیر شده و تهدیدی برای سلامت جامعه، زمین های زراعتی و آب های زیر زمینی شان است؛

- در موسم گرما تهدید شیوع امراض به محلات مجاور و انتشار زباله های آلوده به امراض مختلفه با شدت باد های 120 روزۀ ، در اطراف به شمول قول اردو ظفر، ولسوالی های شیندند و ادرسکن و ما بعد آن، می باشد.

نتیجه: امیدواریم تا سیستم زباله ها طبق پالیسی زباله ها از طرف ریاست حفاظت محیط زیست در ولایت هرات تطبیق و در صورت نیاز محل دیگری برای مدیریت بهتر زباله ها مدنظر گرفته شود.

نویسنده: انجینیر وکیل احمد بارک(کارشناس محیط زیست مقام ولایت هرات)

دود وسایل و تهدید سلامت مردم شهر هرات

دود وسایل و تهدید سلامت مردم شهر هرات

بر اساس بررسی و ارزیابی  محلی از نقاط مختلف شهر هرات، مردم شهر هرات از ناحیۀ دود و سر و صدا های دلخراش وسایل نقلیۀ فرسوده و تاریخ گذشته (موتر های لینی و شخصی، موتر سایکل ها و ریکشا ها) که باعث تشدید امراض تنفسی و ناآرامی های روحی بین شهروندان ( مسیر های مکاتب، کودکستانها، شفاخانه ها، کلنیک های بزرگ، کتابخانۀ عامه، موسسات تحصیلات عالی و برخی دیگر از محلات عامه) می شود، رنج می برند.

    لازم است تا بر حسب قانون تنظیم جاده و سایر مقررات ترافیکی و حسب مصوبة39 مورخ 6/10/1389 شوراي محترم وزيران ج- ا- ا  غرض تنظیم امور ترانسپورتی اقداماتی صورت گیرد.

پیشنهادات:

-       موتر های فرسوده از جاده های پر ازدحام شهری  طبق مقررات ترافیکی خارج ساخته شود؛

-        از تردد ریکشا های و موتر سایکل های فرسوده و پر سر و صدا در مسیر های که مراکز صحی، تعلیمی و تحصیلی قرار دارند، ممانعت به عمل آید؛

-       لین ها و مسیر های جدیدکه باعث کاهش تراکم ترانسپورت شهری به خصوص سرک ولایت می شود، درساحات مسکونی و پر ازدحام جدیدالاعمار با همکاری نواحی 15گانۀ شاروالی تثبیت  و تعیین گردد؛

-       ریاست موادنفتی و گازمایع از فروش تیل های بی کیفیت در دکان ها، پمپ استیشن ها و ذخایرنفتی که باعث فرسودگی پیش از وقت وسایل شهری و توسعۀ امراض تنفسی بین شهروندان به خصوص اطفال می گردد، جداً ممانعت به عمل آورد؛

-       ایستگاه های غیر ضروری میسر های شهری تثبیت و تغیر محل داده شود تا از تولید دود و سر و صدا های بیجا وسایل جلوگیری به عمل آید؛

-       موتر های اطرافی از داخل شهر به خصوص ساحۀ دروازۀ خشک به دروازه های اطرافی شهر انتقال گردد.

           نتیجه:          

          هماهنگی  ادارات ذیربط با مدیریت محترم ترافیک باعث کاهش آلودگی هوای شهر، کم شدن امراض تنفسی، کاهش سر و صدا های دلخراش که نا راحتی های روحی را به بار می آورد، می گردد.  

    انجینیر وکیل احمد بارک